Krystat

Jag har fått en mentor. Min lärare, 70+, har erbjudit sig att lära mig allt han kan i konstformen att bygga korsord, eftersom han ser en möjlighet att trappa ner om jag tar över en del av hans arbete.

Han tar min upplärning på stort allvar, ger mig utmaningar och extrauppgifter och jag känner mig väldigt smickrad och överväger på allvar att anta hans erbjudande. Jag jobbar ju redan i ordbranschen så varför inte göra en extrahacka tänker jag.

Så kom det ett "by-the-way"-mejl igår...

"Kondom

Fredag 28 mars 2008.Kondomen är ett manligt preventivmedel. Tillverkat av gummi, med en tunn, balongliknande form. Men även andra material har förekommit. Äldre kondomer tillverkades av blindtarmar från lamm.

Ordets ursprung är höljt i dunkel. En trolig förklaring är dock att kondom kan härledas till latinets condus, som betyder behållare. Men som med många andra ord, finns det också en annan - om än mer otrolig - förklaring.

I 1600-talets England ska kungens läkare ha löst problemen med utomäktenskapliga barn genom att tillverka kondomer av blindtarmar från lamm. Enligt skrönan ska kungen då ha adlat läkaren Sir Condom."

Antingen är han bara ivrig i att dela med sig av allt han kan om ord och ords ursprung. Eller också inte...

Av alla ord som finns, så väljer han kondom? Istället för att vara konfunderad ska jag kanske vara glad och tacksam över att dagens ord inte är "nekrofili"...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0