Fördel vs nackdel

Det är strömhopp här. Folk verkar sluta i grupper om tre. Jag ser en nackdel - kompetenser försvinner. Men i gengäld ser jag två fördelar.

Avskedstårta och jag slipper anstränga mig för att träffa nya människor - dom kommer hit!

HA! Kom just på ytterligare en fördel - Inkilningstårta!


Nötångest

Jag är lite rädd för mina wasabinötter. Har en hel hink full som jag köpt hos kinesen. Dom är jättegoda och jättestarka!

Ända fram till nöt nummer fem går bra, sedan känner jag paniken bubbla upp inom mig när jag stoppar nöt nummer sex och sju i munnen.

Efter det skyndar jag mig att stänga hinkens lock och tårarna trillar. Lite av rädsla och lite av lättnad.

Skeptisk

12-åringen har bytt skola och vi är på introduktion och presentation av de nya lärarna. En lärare skriver "Vad är SO?" på tavlan, därunder lägger han till de fem klassikerna;

Vem?
Var?
När?
Hur?
Varför?

12-åringen lutar sig åt sidan och viskar. "Det verkar inte vara så mycket han vet va?"


Kostcirkel

Min mage är som en kryddbod. Besökte kinesbutiken på lunchen. Köpte sesamkex, kokoskakor och wasabinötter. Hade sedan tidigare ingefärakarameller från samma butik. Toppade med en pris lakritssnus.

Har en alldeles egen liten variant av matpyramiden som du ser!

Men nu börjar det mullra lite oroväckande i naveltrakten...

Hmpf...

Tryckfel i skolkatalogen har väckt mycken munterhet hos Monster14.

Bör nämnas att han sedan tidigare har en aningen frostig relation till skolans "Biträdande Skochef".

De delar inte klädsmak... milt uttryckt. Ingen har under hela förra terminen upptäckt stavfelet, så nog är det typiskt att en nitprydd dyslektiker i åttan ska hitta det, nu!

Tiga är guld

Två spontanpoeter begick min t-banevagn nu på morgonen.

Som en kverulerande kärring sitter jag och försöker läsa min pocket. Och de där två bara jamsar på och på med gälla fjortisstämmor.

Inte fan kan jag koncentrera mig på min bok, när flickorna poeterar hela vägen till t-centralen.

Ingen säger åt dem, ingen låtsas om dem - förrän de gått av. Då tar vi andra ögonkontakt med varandra, himlar, humlar och gör klickljud med tungan åt varandra.

Det ska vara tyst i vagnen!

Galonfigur

Ska till IKEA med E. Hon skulle fått barn i fredags...

Borde nog åka hem först och rensa ut alla galonbrallor ur ungarnas garderober, sprida ut dom lite diskret i baksätet. Fan vet om jag inte plockar med mig cyklop och snorkel också... hon är allt bra stinn alltså!

Klappjakt

G-Å ville gå på Tekniska museet idag. Det ville inte jag. Festen igår gjorde att jag helst ville ligga och glo idag. En sak måste man ändå säga - 50-åringar rockar!

Hur som helst G-Å gjorde ett nytt försök att locka mig in till stan och föreslog att vi kunde se den beridna högvakten.

"Du får kanske komma fram och klappa!"

Han menade hästarna, men jag fick givetvis upp en bild i huvudet av hur sliriga dagen-efter-tanter som jag, står i kö för att få komma fram och klappa på de unga militärerna.


Osis

Filmjobbet gick till någon annan. Regissören ville ha mig, men kunden ville ha den andra.

Jag är lite besviken, mest för att det var bra betalt....  Lite trist är det också för att jag hade lovat G-Å en resa, bara han och jag, om jag fick rollen.

Nåja - resan ska jag bjuda på ändå, men det får bli lite mer hemmavid.

Drar en vals

Har äntligen fått tag i texten på låten som jag ska sjunga i morgon. Det är bara att inse, mitt minne lever ett helt eget liv.

Den del av texten jag trodde att jag kunde, har jag bevisligen fabricerat helt på egen hand. Det har dessutom tillkommit två extra verser utöver de tre jag redan kände till.

Funderar allvarligt på att framföra låten som en konfettipantomim istället. Är det bara tillräckligt knasigt, klassas det förmodligen som genialt.

...och så lite strössel.

Självbedrägeri

Fejkar sommar genom att lyssna på repriser av Sommar i P1 på webbradion. Helt klart bättre än gul-utan-sol.


Jag ger mig

I helgen ska jag och G-Å på 50-årskalas.

Det är inte någon av mina föräldrars bekanta som fyller år, inte heller någon av G-Ås. Det är min väninna som har fest. Min! Jag har väninnor som är 50 år och som säger saker som;

"När man är i vår ålder...".

Vår ålder?

...men man tackar ju inte nej till fest förstås. Fördelen med seniorkalas är att mat och vin oftast håller ganska hög kvalitet. Värden/-innan har ju haft några år på sig att träna.

Sedan spelar dom inte för hög musik heller, så man kan höra vad man säger menar jag...

"Vår ålder" - äh, vad fan!

Tvära kast

Monster går tillsvidare i åttan. Sex veckors utredning - sedan får vi se. Den luringen har tydligen själv kontaktat specialfröken redan i våras för att förhöra sig om att få komma till henne.

I morse vaknade jag av kaffelukten, Monster klädd i slips och hängslen... och kajal och nagellack...

- Vaddå? Jag är stor nu!

Sedan bäddade han sängen med riddarlakanen.


Ge mig facit

Har varit på en recasting, men fortfarande inget nytt om filmjobbet.

Idag ska jag på utvecklingssamtal om huruvida Monster ska få börja åttan, eller om han ska gå om sjuan. Jag tycker det senare, Monster håller inte med.

Jag vet inte vilket som skulle vara värst.


Vem sade mes? Siames!

In for dom tre stora som rinnande jehun!

Utanför står grannens hund och skäller. Då rusar den lilla katten (utan veterinärstratten) ut, ställer sig på räcket till altanen, burrar upp sig till dubbel storlek, vilket i runda slängar blir 25 cm högt!, morrar, spottar och fräser.

Så där står de två kombatanterna i ett par minuter, till sist lommar hunden hem och lilla katten fortsätter i några minuter till - mest för formens skull!

Kul såg det ut i alla fall.

Time out

Begriper inte hur dom där idrottarna orkar träna och tävla dag ut och dag in.

Idag har jag stickat hela dagen, bara gjort avbrott för måltider och jag har så jäkla ont i tummen! En god natts sömn och lite massage, sedan skall jag göra en come back som heter duga. Jag hoppas fortfarande på en pallplats!

En avig, en rät och en pormaska

Castingen gick bra tror jag. Jag får besked på onsdag, så tills dess är det bara att vänta.

Idag har jag varit inne i Gbg och handlat garn. Hade problem med vilken spårvagn jag skulle ta, för turen tog mig till en stadsdel där jag normalt inte brukar vara - Avenyn...

Tack och lov hittar tydligen alla andra dit - spårvagnsvägen. Nu är det så väl beskaffat, att infödingarna gärna hjälper en om man inte hittar, så damen jag delade säte med, hon visste hur jag skulle byta och åka för att komma fram.

Dessvärre hörde jag inte ett ord hon sade, för jag satt och stirrade på en pormask hon hade på kinden. Vi snackar gigantiska mått här alltså! Först trodde jag att det var ett födelsemärke, sedan krutstänk, luftgevärsskott, men det var alltså en pormask.

Jag fick sätta mig på mina händer och tack och lov skulle damen samma väg som jag. Vi bytte vagn tillsammans och till sist talade hon också om var jag skulle av. Hon tyckte nog att jag var en väldigt god lyssnare, för jag satt helt tyst och bara stirrade på henne hela resan.

....jag tänker fortfarande på den där pormasken...


Kul tur

Drar till Stockholm redan ikväll.

Kom på att om jag ska vara på casting i morgon kl 11, måste jag ta 06.42-tåget. Hur snygg är jag då kl 11?

Det känns inte helt bra att åka till huvudstaden mitt i semestern. Det blir ett ovälkommet avbrott i lugnet. Lite för nära verkligheten.

Därför måste jag passa på att göra något som bara går att göra i Stockholm när jag ändå är där. Så att avbrottet är värt det. Någon som har något förslag? Förutom att betala räkningarna som ligger och väntar alltså.

Min rea-plan

Snus, dvd-boxar och fransbrödbullar. Nåja, lite till blev det, men det var mer en studie i självdiciplin än i bottennappsklipp i lågbudgetbranschen. Jag vann!

Det hade börjat mörkna när vi skulle tillbaka till ön, rutorna immade igen och det kändes lite läskigt att ge sig ut i ovädret. Men kommer man bara ut en bit och värmen drar igång, då är det bara att styra på fyrarna och det går otroligt fort att komma hem. Förmodligen beroende på att ingen annan ger sig ut, så det är ingen att hålla varken utkik eller undan för.

Varm och torr, ett glas whiskey och första säsongen av Kvarteret Skatan. Allt som allt blev det ett bra avslut på Ullaredsdagen.


JA!

Casting på fredag! Bra pröjs, tre dagars filmning utomlands.

Nu gäller det bara att jag får jobbet också... men det är skönt att åtminstone bli tillfrågad, då vet jag att jag är med i loopen.


Taggarna utåt

Ilskenkotten har ynglat av sig. En riktigt liten piggig en. Den sitter mitt bland smultronen och gör sig söt, verkar inte vara ett dugg rädd.

Regnet gav oss översvämning i källaren, pumpen pallade inte trycket, till sist sket vi i det och då tröttnade tydligen vattnet också och började sjunka undan av sig själv. I morse var det nästan torrt. Naturen har humor.

Tagit en tur ner till havet för att se om stormen lämnat tillbaka något oväntat. Nix! Bara lånat ut sådant som vi redan har gott om, tång och döda krabbor.

Vad säger du - ska jag dra till Ullared i morgon? Visst du att det kommer en ny långtradare med varor dit var 15:e minut! Det är nästan obegripligt mycket prylar... Egentligen borde jag inte åka dit... Egentligen borde jag nog tömma källaren först.

Fårö vs Hönö

På vägen hem igår stannade vi till på Hönö och köpte bröd, sådant där "härbakat" bröd.

Hur kommer det sig att bröd smakar så mycket godare när det är bakat på plats? Om samma bröd hade hamnat bland fulbröden i köpepåse på vanliga hyllan, då hade det inte alls smakat lika mycket... Hönö.

12åring satt förövrigt och spejade förväntansfullt in över hamnen när vi tuffade fram. Jag undrade vad hon tittade efter.

-Hönsen!

Solgass i vikens vass

Sitter och ser hur himlen blir svartare och svartare. Det är som en vägg av grått när regnet faller, precis bortanför. Kurar ihop oss i ruffen och väntar förväntansfullt med varsin bok på att slagregnet ska komma och trumma oss stumma.

Men icke... regnet gör en lov och solaeländet är det enda som vräker ner över oss. Aldrig får man vara riktigt glad!

Häckskräck vs Skräckhäck

Häckskräck och skräckhäck är verkligen inte samma sak. Inte ens nästan. Men man kan lida (eller njuta) av båda.

Borde ta ett tag i skräckhäcken, för grannen tycker att den skymmer solen. Men jag har häckskräck för mitt i all hassel, dyker det upp björnbärsrevor och dom är banne mig inte att leka med!

Björnbären börjar förresten mogna nu. HA! Kom just på att vi har en animalisk häck bestående av nöt och björn!

Grilldrill

Nygrillad - både utvändigt och invändigt. Det är konstigt, men jag tycker inte att jag blir hungrig på sommaren. När sedan krydd- och vitlöksdoften når mig från grillen, då vaknar rovdjuret och jag är redo att slåss för en bit kött. Att det sedan råkar vara grannens kött - det är ju inte mitt fel!

Vägen hem från varvet är en enda lång tunnel av arom. Som på en röksignal tänds öns grillar och vi som bor längst bort - vi kommer igång sist, men vi får i gengäld njuta längst.

I natt är det tystare än vanligt. Många har rest hem - förmodligen vill dom ha "en helg att komma ikapp". Tvätta, betala räkningar, sortera - allt det där man lägger på hög när solen steker och myggen leker.

Det är tyst, för alla små bjäbbande hundar som givit skall och fått skäll för att de varnat för farliga mopeder, människor i markplan, siameser med pinglor - de har också rest hem. Hem till stan där otäcka rådjur och igelkottar bara förekommer i form av kylskåpsmagneter.

Det är inte ofta man ser maneter som kylskåpsmagneter... har du tänkt på det?

Ön named

G-Å och jag drar till havs nu. Vi har hittat en ö där vi kan bada nakna och älska i solen. Ön har inget namn, jag tror det är därför den och vi får vara ifred.

Orientalisk sommarpingla

Kortbrallorna är på och humöret på topp! 12år sitter i solen och blir omsvärmad. Bästa kuren mot sommarmelankoli är trots allt lite spinnande kärlek från en chokladsilversmoke oriental med rosa pingla om halsen.

Ben, ben bara ben

Flög ner och rundade Vinga, in över ön och vinkade till alla vi känner.

Hem via Nordstan och handlade kortbyxor till 12år.

Hennes far har fått henne att anse att hon är för tjock för att visa hud. Jag vet inte hur jag ska göra. Fick henne till sist att acceptera ett par shorts som visar något mer än knät - det känns som en stor seger!

Här har vi liten flicka, som enligt skolsyster väger tre kg över viktkurvan, som enligt sin far behöver skrivas in på överviktskliniken till hösten och som hela sommaren hittills suttit på rummet och tittat på långfilm.

Flickan är smart, söt och skärpt...och litar på alla utom sig själv.

I morgon ska tamejfan kortbrallorna på och vi ska gå på barbentparad över hela ön!

Utan G-Å hade jag varit trasig ikväll.

RSS 2.0