Långfärdshelg

Ikväll ska det åkas tåg igen!

Tar ene ungen och katter till ön i väst och firar valborg, kris till himmelfärd och första maj.  Bunta ihop dom bara!

Den andra ungen hade klassfest igår. Sista festen innan hon byter skola. Varför byter man skola i sexan för? Förr bytte man (om man bytte) lagom till högstadiet. Nu byter dom så att dom ska hinna förbereda sig inför högstadiet på den nya skolan...  Något så jävla seriöst - dom är tolv bast och ska förberedas! Som rotgrönsaker inför ett långkok.

Festen var hur som helst lattjo - trots att jag inte fick vara med när dom skulle leka ryska posten. Snacka om att ungar kan skrika gällt! Och lättlurade är dom!

Privilegium - att kunna välja

Fyller år idag. Började fundera på saker jag gjort och varit.  Sedan gjorde jag en likadan lista över saker jag aldrig gjort eller varit - den listan blev längre så jag lade av efter en stund.

Om jag ska ta bara de första tre, så ser listan ut så här.

Saker jag varit - Dansbandssångerska, Värjfäkterska, Galopphästryttare

Saker jag aldrig varit - Fobisk, Lattemamma, Luciakandidat

Ju äldre man blir, desto fler saker hamnar på listorna, frivilligt eller av en händelse. 

I takt med att jag blir äldre, kan jag lägga till "som tur är" på fler och fler saker på mina listor. På båda listorna - som tur är.


Nu blommar det

Passerade Kungsan på vägen hem och den var rosare än skiraste skär av körsbärsblommande träd. Som ett svävande moln av sockervadd.

Nu längtar jag till Lisebergspremiären bara för det. Kön till sockervadden är den enda attraktionen som jag åker nämligen.

Tidigt har syndaren vaknat

Folk gör sig putslustiga över att jag är sen till jobbet om morgnarna.

Idag är jag här så där tidigt som dom duktiga påstår att arbetet startar - och vad tror du - jag är här helt själv!

Tanter

Fnissiga, skamlösa tanter är för härliga. Har just fikat med ett litet gäng damer som inte behöver mycket lockbete för att komma igång.

När jag var ung trodde jag att det var bäst att passa på att avhandla alla förbjudna områden och tabun medan tid var, för när man blir äldre pratar man bara recept och barnbarn.

Om jag bara anat vad härligt fel jag hade. Hade jag vetat då vad tanter pratar om, hade jag rodnat över hela kroppen. Men det gör jag inte nu, nu undrar jag förväntansfullt vad gummorna pratar om över kaffekoppskanten på åldringshemmet...?

Undrar om mamma snackar likadant med sina väninnor förresten! Ooops! Och mormor med sina - hon är 100 år!

You go girl!


Surprice à la carte

Varje gång jag går in i en mataffär, följer jag ungefär samma rutt. Nej, inte ungefär, jag följer exakt samma spår som jag alltid går. Jag köper också samma varor och följdaktligen lagar jag samma rätter om och om igen.

Nu har jag tröttnat på det och i kölvattnet av tristessen har jag kläckt en lysande idé.

Jag ska be någon annan att handla åt mig. Den som kan tänka sig att göra det, ska få samma summa i näven som jag i normala fall spenderar och de enda instruktionerna är att råvarorna ska räcka ca tre dagar för tre personer utan allergier.

Det ska bli jättespännande att se vad jag får i hemliga lådan - eller kassen! Lite grann som att vara med i ett sådant där matlagningsprogram där gästen kommer med ingredienserna och sedan är det upp till kocken att rafsa ihop något läckert.

...hoppas jag får strössel...

Nita de nitiska

Hade liksom försprång. Tyckte att jag var ganska ikapp igår när jag gick och lade mig. Tyckte att jag var fiffig som jobbade hemifrån över helgen.

Tji fick jag.

Mina uppdragsgivare verkar inte ha några liv. Dom jobbar hemifrån på helgen dom också. Har ingen jävel njutit av det vackra vädret i helgen? Unga människor som sitter inne och är ambitiösa! Stryk ska dom ha!

Vitt och brett

Var på IKEA igår och skulle bara... 1300 kr senare gick jag förbi tio-kronorspizzan vid utgången och beslöt att jag skulle hoppa över den, äta hemma och spara en slant. Duktigt.

Och vad hade jag med mig hem då? Två kassar vitt! Så o-L80!

Om du bara visste vad mycket stålars jag sparat på att inte behöva åka till Orienten genom åren. Har bara behövt åka hem! Varenda övergiven och behövande pärla och paljett har funnit fristad hos mig.

Två fulla kassar vitt... svalt och sparsmakat... det är medelåldern va?

Vad fort det gick

Hade ju planerat helgen så bra! Ikväll skulle jag och Monster  titta på film och hänga. I morgon bitti skulle vi äta helgfrukost i pyjamas. Med ägg och juice och rostat med honung... men så blir det inte. Han ska sova över hos en polare. Helt plötsligt är man liksom inte med i loopen längre.

Minns att jag för länge sedan, med ett visst mått av dåligt samvete, längtade till den dagen då juniorerna inte var så totalt beroende av mig längre. Att dom inte hela tiden var på och nära och tjattrade om Pocemon och Bamses farmors pannkakor från morgon till kväll.

Nu är vi här och jag har blandade känslor.

Hylla sängläget

Har surfat på Blocket för att hitta en billig säng och en bokhylla åt 12-åringen. Antingen är dom för dyra eller för fula eller så finns dom för långt bort. Helst skall både sängram och bokhylla i så fall finnas på samma adress för avhämtning, så att jag bara behöver fixa combi vid ett tillfälle.

Det här har jag hållit på med i omgångar och i ett bra tag. Av en ren händelse råkade jag nämna mitt dilemma för mamma.

-"Varför tar du inte din egen säng och den där vita Billy-hyllan som står här hemma på ditt gamla rum?"

....tänkte inte på det...

Känner mig väldigt nöjd och duktig över att jag har fixat det faktiskt! Och billigt blev det!

Sakta vi står genom stan

Tycker att det är enerverande att sitta i bilkö.
Finner tröst i att killen bakom mig måste ha det ännu värre i sin sprittande, sprakande röda Corvette.

När hela världen är upp- och nerför

Sitter i bilkö på väg till jobbet. Det är en låååååååååååååång nedförsbacke med ett förädiskt lut. Ett sådant där lut som man tänker, "är det verkligen uppförsbacke här"? Men när man gått och gått och gått ett tag, så inser man att, "jo - det är uppför och det är minst lika långt kvar".

Då kommer det en snubbe springande uppför backen med en joggingbarnvagn. Han är helt klädd i springkläder, sådana där tajta, svarta, duktiga och lite slinkiga kläder som bara dom som springer väldigt mycket har. Gula revärer har han också och någon form av springklocka som han tittar på hela tiden. Han springer mot trafiken och passerar mig och jag tänker att han förmodligen har bråttom till dagis.

Sedärja - efter en stund kommer han nerspringande för backen igen. Med blicken fäst på klockan och barnvagnen som draghjälp. Aha! tänker jag. Han måste ha glömt något hemma och ska hämta det. Oj oj oj - nu blir han sen till dagis!

Icke! Bilkön rör sig sakta och inom några minuter - vem tror du kommer lubbande uppför backen? Och ner igen...

Förmodligen har jag idag sett en småbarnspappa som fullt ut accepterat och tagit ansvar för världens taskigaste lokalsinne. Han har helt enkelt anammat att han aldrig kommer att komma fram. Han kommer kuta upp och ner i den där backen tills ungens lemmar sticker ut ur vagnens hörn, skrapar i marken och stoppar upp tempot nog länge för att han ska hinna be någon peka ut riktningen.

Undrar bara varför han tittade på klockan hela tiden? Skönt att han var så duktigt klädd i alla fall.


Spökpaus

.


Sällskapssäll

 
Gör mig klar för natten och tänker på hur skönt det ska bli att gå och lägga mig, vräka och breda ut mig i min svala säng. I rena lakan som luktar utomhus och vårvind.

Andra tänker som jag och har försprång av att inte behöva borsta sina tänder. Jag slinker försiktigt in under en flik av täcket och sover hela natten på högkant.

Jag vet att det är fånigt, men jag känner mig särskild när dom väljer att sova nära.

Geni Junior

Sverige är uppdelat i tre stora landsdelar. Vilka är de?

- Svealand, Götaland och Skara Sommarland!

Funderar allvarligt på att anmäla 13-åringen till 10 000 kronorsfrågan.

You give me fever

Nu skulle jag egentligen ha suttit i Vegas! Hoppade av för att jobbet just nu kräver att jag är på plats och lite extra på den berömda alerten.

Tror du inte att jag lik förbannat sitter och jobbar hemifrån på grund av feber! Är man inte fysiskt på kontoret, så kan man ju vara var som helst! Så surt!



Det är hetare att ha feber i Vegas... och mycket mer plymer och paljetter.

Hungern har ingen lag

Har just gjort något överjävligt modigt!

Har skickat min 11-åring och min utbrända granne till centrum med mitt bankomatkort. Den ena fick ansvar för kortet, den andra ansvarar för koden.

Känns som att jag skickat iväg två studsbollar med varsin nyckel till avfyrningsrampen på en atomubåt.

Håll för öronen...det här kan sluta hur som helst...!

Ont i huvudet

Mitt huvud sprängs! Har arbetat hemma med feber sedan i onsdags och jag blir inte bättre. Tack och lov att jag inte behöver titta på tangenterna när jag skriver.

Idag måste jag dessvärre ut och handla mat. Det finns bara oliver och bakpulver kvar nu.

Så här sitter jag och blundar och skriver - ljuset från skärmen är för starkt.

Vita väggar och nyputsade fönster... Vad tänkte jag på!


Kunde varit värre... typ Alingsås

If You Were Slightly Different, Your Name Would Be:
London

What Would Your Name Be If You Were Slightly Different?

Grannar av slump

Många flyttar. Jag har fått flera nya grannar den här våren, men jag märkte aldrig att dom gamla flyttade ut.

Tänk om dom gamla grannarna faktiskt inte alls är mina gamla grannar? Tänk om dom är utflyttade för länge sedan och folk både har flyttat in och ut flera gånger utan att jag märkt det!

Här sitter jag i min enfald och tror att jag haft samma grannar i flera år.

Men man måste ju faktiskt inte umgås bara för att man bor på och under varandra. Jag hamnade här av en slump och kanske är slumpen det enda vi har gemensamt.

De flesta har någon form av slump i bagaget - så då skulle jag alltså ha något gemensamt med de flesta? Det kanske borde räcka med det?

- Hej, har du slump?
- Ja, tre.
- Fint - ska vi knulla?

Slump - jäkla märkligt ord faktiskt... smaka på det några gånger.


Äntligen

Bibeln i Lego

Bibeln i Lego - det här skulle jag faktiskt kunna ta mig igenom.

The Brick Testament

Förlåt, vad sade du nu?

Både min pappa och jag knäcker lite extra inom film och teater. Han har just fått en liten roll i en kommande film där han ska vara klädd i "...det skitigaste och trasigaste du har!"

Mamma, som gärna bistår när det kommer till klädfrågan, upplyste honom om att han inte har några sådana kläder - hon har nämligen städdille och ibland hinner man inte ur kläderna förrän hon slängt dom...

Vad tror du pappa gör då? Jo han ringer till mig och frågar om han får låna någon för tillfället lämplig klädensemble!

Ja - varför inte - det är bara att komma över och leta upp något bland drivorna av lump och läder som ligger kringstrött hemma hos mig. Hittar du något vi kan värma upp medans du letar, som inte rör sig med alltför häftiga rörelser eller svarar på tilltal, så kan vi väl käka lunch ihop!

Ordningen återställd

Veckan som gick har det varit lite oro i lägret. Han, kring vilken de andra kretsar, smet som en avlöning när vi lämnade ön i söndags.

Siamesarna har gått omkring och ropat och haft nerverna lite på utsidan. Det ser lustigt ut när djur springer omkring och hukar. Det verkar liksom som att dom har en plan! - Tro mig - det har dom verkligen inte. Dom hukar planlöst.

Idag kommer i alla fall navet hem med tåget. Han har levt kung och käkat räkor om kvällarna.

"-Han sade att han tyckte det var gott ju!"

Djur är som eviga tonåringar,  dom både hukar planlöst och chansar. Går det så går det!

Märkligt

Varför blir det alltid stökigare när man röjer? Man måste liksom dubbelstäda. Jag fattar inte hur det går till...

Andra klass

Hade för mig att man kunde kila ner till kiosken under skollunchen och köpa två Piggelin för en krona. Och det kunde man, 1972!

Minns också att lyckan var stor när man fick "rätt" samlarbild med Päronpinnen. Dessvärre var det en chansning att köpa Päronpinne. Man kunde ju få en dublett och eftersom glassen var så dyr, ville man verkligen att det skulle vara värt investeringen!


Tut tut dumstrut

Svänger vänster i korsningen och är tvungen att stanna för att släppa över gångtrafikanterna vid övergångsstället.

Det är väldigt korta intervaller på trafikljusen, så bilen bakom mig ligger tätt, tätt, tätt och måste givetvis stanna på grund av mig. Följdaktligen blockerar han nu trafiken för han står ju mitt i korsningen. Vad tror du? Han börjar tuta!

Hur tänkta han här?
"KÖR, KÖR, KÖR - jag blockerar korsningen och det är ditt fel att jag inte väntade tills det blev fritt och nu står jag här och skämmes ta mej fan!"

Det finns tillfällen då jag också har så bråttom så att jag snirklar mig och stryker gångtrafikanterna på ett övergångsställe. Oftast väntar jag dock tills det blir en lagom lucka - man vill ju inte ha en känga i dörren eller behöva skrapa bort en terrier eller rullator från grillen.

Vilket är smartast i det här läget ? Ska jag vänta tills den äldre mannen tryggt passerat, eller ska jag köra och hoppas på att mannen, som råkar vara L Silbersky, har förståelse över att jag puttar lite lätt på honom med kofångaren?"

"- Sorry Leffe, res på dig! Killen i bilen bakom har bråttom vettu!"




Nostalgitripp

En kollega kom förbi med interntidningen. Hela upplagan från 1989/90.

Själv är jag med lite här och var och kunde snabbt konstatera att det är ganska många ansikten man känner igen och många som faktiskt jobbar kvar. 

Medan jag sitter där och bläddrar och utbrister "vad ung hon var" och "vad gammal han har blivit", då slår det mig - så säger ju säkert alla andra också, när dom ser bilderna på mig!

Tänk - mina längsta bekantskaper är folk jag jobbar med... det är lite konstigt faktiskt. Det borde ju vara barndomsvänner tycker jag. Sådana som med sin blotta existens kan bekräfta att jag också har varit liten.

Men icke - jag har i princip bara bekanta som kan bekräfta att jag är och alltid har varit ... en pappersvändare...

Ska man skratta eller lägga sig ner i fosterställning?

Röksignaler

image4image5

Klippt från Aftonbladet

"...Dessutom rymmer telefonen ett antal cigaretter. Nej, det är faktiskt inget aprilskämt även om man skulle kunna tro det. Cicarette 668 finns både som röda och vita Marlboro och kostar cirka 1100 kronor inklusive frakt..."

Varför?


Moment 22

image7
GBs Magnum Mayan Mystica - så god så - men är det bara jag som blir törstig av choklad?

Hajja antiklimax när jag dricker Pucko!

Sommartid

Ärligt talat, jag trodde att det skulle vara större skillnad. Varmare och mer smultron.

Men nu går i alla fall klockan i bilen rätt igen.

RSS 2.0