Blodigt allvar

Att göra ändringar i kodmallen är sanslöst läskigt tycker jag.

Jag har i alla fall lyckats lägga till en ikon under mina länkar som leder till bloggkoll.com. Det var dagens bedrift!

Att klicka på knappen "spara" är förenat med samma känsla som att sitta i någons nya, kritvita soffa utan avtagbar klädsel och tänka;

-Vänta, vad är det för datum idag?

Hallt

Glömde den bärbara i hallen och upptäckte det först när jag kom fram till jobbet.

Snacka om handikapp, inga favoriter, inga genvägar, tomt skrivbord. Jag får helt enkelt blogga hela dagen och jobba när jag kommer hem.

Det var ju liksom trist alltså. Verkligen.

Bördi nam nam

Någon lagar indiskt och fast jag stängt mina fönster, slipprar lukten av spiskummin in.

Spiskummin luktar svett. Gammal svett. Ovädrad, otvättad kriplinklänningssvett. Varför kunde det inte vara curry? Vad är det för fel på vanlig, enkel curry?

Kolla klockan!

På spåret

Satt och tjuvlyssnade, eller tjuvlyssnade förresten - det är knappast rätt formulerat... Satt och kunde-tamejfan-inte-undkomma-lyssnade på en ung, hipp, assistentbrud. Hon satt och redogjorde för sin vännina - högt och vältaligt om vad hennes arbetsgivare sysslat med i Cannes för ett par veckor sedan.

Arbetsgivaren är ingen okändis, varför jag hajjade till mitt i namndroppandet och lyssnade storörat! Det var som att lyssna på en tidsresa gjord i en förlegad feodaltid, av ett ärkesvin med storhetsvansinne. Jag vet inte hur mycket som var skarvat, men om hälften var sant... jösses!

Det som fick mig att brista ut i apgarv var dock balla brudens avslutande kommentar till sin vännina:

- Det här måste du hålla jävligt tyst om, jag får ett helvete om det kommer ut!

Så det här är ett tips till alla scooptörstiga, sommarslöa redaktionsvikarier - åk spårvagn!

Och ett tips till hopen hybris - landa och var snäll! I bloggen kan alla höra dig skrika.

Dramaten vs SL

Packar alltid i en dramaten när jag ska åka X2000. Lättare att dra eftersom hjulen är större än på en sådan där liten kabinhistoria. Dramaten rymmer också mer.

I huvudstaden ser man inte många dramaten. Det kan jag förstå. Varken bussgångar eller t-baneperronger är anpassade för dem, dessutom är det trappor överallt - ramperna är anpassade för barnvagnars hjulbredd.

Därför tänker jag sno ett barnvagnsunderrede och med en schysst svets borde jag kunna få till en bred dramaten - med suflett! Eller också kan jag göra det enkelt för mig och köra omkring mat och packning i barnvagnen - då åker jag kommunalt gratis också.

Hur som helst så slängde M ur sig en kul kommentar när jag kom till jobbet i morse.

- Ska du ut och samla tomglas?

Monster tänker logiskt

- Jag skiter i vad dom andra får eller inte får! 13-åringar ska inte hänga på Sergels Torg!

- Men mamma, inget farligt händer där, för där är fullt av poliser!


Man är äldre än man hör sig

Kände inte igen min dotters röst i en radiopjäs nyss. Satt och väntade och väntade på att hon skulle dyka upp. Så plötsligt var pjäsen slut och då, när dom läser upp rollistan, får jag reda på vem hon spelat.

Hennes röst är mycket äldre än hon själv. Min röst är yngre än jag. Undrar om rösten växer tills man uppnått sin mentala ålder och sedan stannar där?

Det skulle förklara varför den lilla rösten som man hör i bakhuvudet, inte alltid är överens med resten av kroppen. Det är för stor åldersskillnad helt enkelt.

Kås ajm wörth it

Har gått på det! Har köpt den där krämen som är röd och vit och kommer ut genom två rör ur samma behållare. Bara det är fantastiskt tycker jag. Krämen ska både extremstrama och antirynka...

Anledningen till att jag skriver om det, är att det på förpackningen står "Instant effect". Antirynk kan jag liksom begripa, men eftersom jag inte vet exakt vad "extremstrama" faktiskt innebär och eftersom jag måste dutta på krämen med något, kände jag att jag måste skriva om det medan jag fortfarande kan böja på fingrarna.

En annan grej, helt appropå, randig tandkräm! Förklara det om du kan!

Okej, nu ska jag testa.


Return to sender

Helt klart är det fler än jag som vill tömma sina skrivbord inför sommarledigheten - men det hamnar ju för fan hos mig då!

Önskar att inkorgen kunde vara mer som en insamlingstunna. När det är fullt, är det fullt. Den modige kan ju prova att luta sitt uppdrag mot tunnans utsida och hoppas på att det kommer med vid nästa tömning. Men det sker på egen risk.

Skulle jag vara aningen mer konspiratoriskt lagd, skulle jag returnera vartenda uppdrag med några omöjliga följdfrågor och begäran om kompletteringar.

Den här virituella tunnan som jag har som inkorg - är tillsynes utan botten - eller lock för den delen!


Drömlandning

Kl 4.00  - upp utan att ha sovit en blund. G-Å drömde nämligen att han var flygledare och kartan över flygplatsen var försvunnen så han fick springa ner på landningsbanan och vinka in alla plan manuellt... Sedan sprang han upp i tornet igen för att anropa nästa plan... och ner igen för att vinka. Han är förmodligen ännu tröttare än jag idag.

Tåget var 1½ timme sent. Kunde alltså ha sovit till kl 5.30 om jag bara vetat om det.

Sitter här och ser koncentrerad ut - egentligen flexar jag alla ansiktmuskler och biter mig i tungan som en idislande gnu - allt för att inte somna i min post.

Bolla bolla

Det är ju fotboll på teve ikväll igen! Vad är det här? Tar det aldrig slut?

Försökte hitta info om vad fjärdedomaren egentligen har för roll, mer än att hålla skylten. Hittade inget. Och varför tågar han inte in med de andra tre? Plötsligt står han bara där som en skyltdocka! Och varför har målvakterna inte samma färg på kläderna som resten av laget?

Det här med fotboll väcker bara fler och fler frågor tycker jag.

Solskenet bedrar

Ahhh - det gick över.

G-Å kom in ur spöregnet. Jag trodde att han gått ut för att komma undan min sursida, men han gick ut i öset för att spika mig ett länge efterfrågat, extra trappsteg! Det är kärlek.

Men det som verkligen fick sursidan att vända till solsida, var att när jag skulle inspektera steget, upptäckte att han bara har vitmålat utsidan av grinden. Insidan är fortfarande grällgul!

Så nu är vi på solsidan, både grinden och jag!

Surt sa näven

Det regnar. Sommarprataren på radion är det enda som minner om att det är sommar även idag. Vi måste ge oss ut på Skagerak, för snuset är snart slut.

Det är inte alls samma sak, att grilla inomhus. Det smakar inte alls likadant! Det spelar visst roll. Logiken blir inte tätare av att julbordets sill är samma som midsommarbordets. Jag håller inte med!

...lilla katten med stora veterinärstratten har skitit på en Ica-kasse i köket. Vad fan hände med sommaren?

Snuset är slut men det påverkar inte alls mitt humör! Och vilken jävla sida tycker du att jag skulle ha vaknat på då?

Jag är en smitare

Låtsas jobba. G-Å tvättar, hänger, diskar, marinerar, viker... och målar grinden vit igen. Jag sitter här och snart serveras jag lunch.

Det värsta är inte att jag sitter här och bloggar med dig, det värsta är att jag inte skäms. Jag är en skamlös person. 

...med ett förnöjt midsommardagsleende på läpparna.

Mordet i midsommar

Köpte färg och Monster hade i uppdrag att helt själv måla grinden. Lagom till att öns befolkning midsommartågade förbi, skulle den vara smyckad och grann.

Det är förmodligen för mycket begärt, att en 13-åring ska reagera när något verkar vara aningen crazy. Jobbet är i alla fall utfört, precis som utlovat och där det tidigare trånade en traditionell, stilfullt vit skärgårdsgrind, hänger nu ett  kanariegult utropstecken. Men den är alldeles nymålad!

Några små grodor och laxlotter senare, återvände vi nyss hem för att äta vår Jansson och snoppade gubbar. Här hemma möttes vi av fyra gladtrampande katter och en väldigt död yttepytte fågelunge. Var det någon som sade knytis?


Sommaren är kort - mer så för somliga än andra.


Sa Kajsa Varg

Åkte förbi ett fönster i en av stadens mer fashionabla kvarter. Ett sådant där gammeldags högt fönster med djup nisch där man kan sitta, du vet. Nischen var belamrad med mjuka djur och i det överliggande fönstret hängde det dekorativa bollar i olika storlekar.

Inget konstigt med det kan man tycka. Ett fönster i ett rum som bebos av ett barn. Men det som fångade min uppmärksamhet var faktist gardinerna.

Ett par blåbrallor - hängselmodellen och på andra sidan en stor, rödrutig flanellskjorta!

Cirkeln är sluten

Under lång tid var jag yngst. Jag var den där bruden som hängde med som det pitoreskburleska inslaget på fester, resor, jobb och sammanstrålningar. Trivdes väldigt bra i den rollen. De äldre ursäktade mig mitt beteende, eftersom det trots allt var lite befriande med någon som brast i  känslan för möblerade rum.

Tanten i Konsumkassan till exempel, hon förstod precis vad jag menade när jag förklarade att kosten kunde varieras i all oändlighet, tack vare det myckna smaksortimentet. Samtidigt var ju glass både lätt och smidigt att värma när man inte orkade laga duktig mat.

Därefter följde en tid då jag kom ikapp. Och gick om. Det var den där perioden i livet då barn och jobb är det centrum från vilket allting utgår. Plötsligt var jag äldst!

Och här hände något märkligt. Ursäktades av yngre, på grund av att jag tack och lov betedde mig ganska barnsligt för min ålder. "Man kan inte alls tro att du är så gammal som du är" - var en tämligen vanlig replik, tätt följd av "Hur gammal är du egentligen?".

Nu, börjar det trilla in 50-årskalasinbjudningar! Nu är jag tillbaka i gänget där allting startade! De där som redan då hade villa, småbarn, diplomatjobb, pool och istärningstänger samtidigt som jag själv fann det helt naturligt att äta två liter glass varje dag och inget annat. Dom fyller 50 bast - först nu!

Och jag är jätteyngst igen!


Stöttepelare

E-L har sett mig på stortavla på stan. Det har jag helt missat. Alltså borde jag kunna komplettera mitt CV med "fotomodell", eller?

Vad kallas det för egentligen? Storbildsnuna? Plakatartist? Stolpskott? Har ingen aning. Hjälp mig någon!


På hugget

Fick ett tips från uppfödaren att veterinären kan skriva ut flytande, vattenlösligt cortison åt mig. Tydligen är det bra att ha hemma i fall i fall någon blir biten av huggorm i sommar.

Vet faktiskt inte ens om det finns huggorm på ön. Däremot vet jag att det finns huggigelkott, vilket både Lasse och jag bittert fick erfara förra sommaren.


McRill

Vi fick tre stycken! Kilopriset vågar jag inte ens tänka på. I tre timmar kajkade vi omkring på havet och de sista 20 minuterna bytte vi - jag körde och G-Å höll i linan.

Har ingen aning om hur många gånger det huggit medan jag höll i linan, har som sagt aldrig fiskat makrill tidigare. Det ska liksom till ett rejält ryck för att jag ska reagera.

Stekte dem i smör och hade äggröra med gräslök till. Lika gott som tårta!

Kissing makrill

I morgon ska jag fiska makrill för första gången. Jag tycker om att göra saker för första gången. Det blir annars mest delmoment numer.  Varit till havs har jag varit, fiskat har jag gjort, men aldrig makrill.

Tänk första gången du flög. Nu är inte själva flygningen grejen mer. Nu är det kanske snarare DIT har jag aldrig flugit, eller med den flygplansmodellen. Men det är inte så mycket med själva flygningen som känns särskilt premiärigt. Det skulle vara kroppsvisiteringen då - den har jag aldrig blivit utsatt för, aldrig på en flygplats i alla fall.

Jag saknar det där premiärpirret. Men man får kanske tänka om. Istället för att längta efter de små korta första-gången-pirren, måste man kanske se till att pirren varar längre. Jobba lite på dom helt enkelt. Omfamna dom istället för att kindpussa.

Kindpuss förresten - vad fan är det för ofog!

Error

Vad är det som händer? Folk verkar göra slut till höger och vänster - sedan blir dom ihop igen - och gör slut.

Verkar nästan som att det ingår i själva processen, som att man bara gör lite smått slut innan man gör jävligt slut. Någon typ av ångervecka kombinerad med ångestvecka. Sedan blir man ihop igen! 

Det räcker inte längre med att gräla och ha försoningssex. Nu gör vi slut och "försonings-blir-ihop".

Jag blir lite ledsen när människor som jag anser inneha både känslodjup och självinsikt, kan sätta på och sätta av en partner så lättvindigt,  för att inte tala om när dom själva blir av- och påsatta!

Hur orkar folk leva med en sådan där mental on/off-knapp? Eller utrustas inte de nya modellerna med en sådan? Går de omkring i ett ständigt "Standby-läge"?

Det skulle förklara en hel del faktiskt.


Gahaaa

Sitter och sliter med en text. Deadline är om 45 minuter. 

För att få lite inspiration går jag och stör en medarbetare och för att få lite sympati berättar jag om mitt dilemma som strax kommer att orsaka mig både mjäll och böjvecksexem.

- Jamen den texten fick jag från byrån förra veckan... 

Jamen, alltså, jamen - GAHAAAA!



senare...
(Age rules over beuty  - kunden ville hellre ha min version. he he he...)

49:e säsongen

Sitter och väntar på listan över årets sommarpratare i P1. Det är inte riktigt sommar om jag inte hör den där signaturmelodin.

Vädret kan vara hur kasst som helst, det kan vara kallt och blåsigt, men när den där låten ljuder - då är det sommar.

I regel består stor del av listan av folk som jag egentligen inte är särskilt intresserad av - men ack vad man kan bedra sig. Det är precis som att den mest torvmossetorre luckras upp när denne hamnar i radiobåset. Det är lite spännande att höra deras musikval också - det avslöjar i regel lite nya dimensioner - både positiva och sådana som bekräftar vad jag redan trodde.

Hoppas Hasse Alfredson kommer tillbaka...

Uppdatering: Nix - ingen Hasse, men en hel del positiva överraskningar.


Grattis på födelsedagen

Igår vägdes, mättes och förhördes hela hennes klass om sina matvanor. Hon blev också upplyst av skolsyster om att hon enligt facit väger tre kg för mycket för sin längd.

Idag fyller hon äntligen år - tolv - men idag vill hon inte ha tårta.

Sådana man äter

Har varit på ön hela helgen! Verandan pyntades gul och blå och maten var typiskt svensk - pasta med parmesan.

Nu äntligen har jag överkommit min rädsla för maneter. Kan inte påstå att jag är helt bekväm med att de nuddar mig på ben och armar, men jag hör i alla fall inte ledmotivet till Hajen inne i huvudet när det händer.

Har simmat med vithaj - eller ovanför i alla fall - och i ärlighetens namn hände ingenting då heller. Så i princip kan man säga att enligt min erfarenhet är maneter precis lika farliga som vithajar. DUM-DUM, DUM-DUM, DUM-DUM...

Smultron däremot - dom är jag inte ett dugg rädd för. Trots att dom är stora, vilda och väldigt många just nu.

Kaxigt

Monster hade Lasse i famnen hela tågresan och blev följdaktligen luden över hela tröjan.

- Vad du är hårig!

- Ja du mamma, det är puberteten vettu!


Insyltad 12-åring

Rapport avlägges efter skolutflykt.

- Jag gillar inte när du skickar med sylt till pankakorna, det är så svårt att veta hur mycket man ska ta till varje. Så när jag ska äta den sista, har jag tokmycket sylt kvar. Jag har så dåligt syltsinne!

- Ögonmått?

- Ja.


Voice-noice

Har varit i studio och gjort en voiceover. En reklamfilm som jag gjorde i våras, men som nu skulla ha nytt budskap. Sådana jobb gillar jag skarpt!

"Ki-tjing"!

Ett drömjobb skulle vara att lägga röst på tecknad film. Tänk, inte behöva fiffa eller piffa sig ett dugg när man går till jobbet. Jösses vad jag skulle kunna sunka ner mig. Det är kanske så - att ju sunkigare folk ser ut - desto mer trivs dom på jobbet. Inget att bevisa, bara trivsel och nojs.

Kom igen

Min gamla chef kom över igår. Gamla och gamla förresten - hon är yngre än jag. Min förra chef alltså.

Märkligt vad mycket man faktiskt gör, men som man inte tänker på, förrän man tvingas göra en snabbgenomdragning för någon annan.

För hundra år sedan gick vi en författarutbildning tillsammans ute på Marstrand. Hon har stött ihop med en annan av adepterna och de kläckte idén om att köra en repris. De vill ha mig med och det var då - mitt i flashbacken - som jag kom på att det har hänt en del och vi är några andra än de vi var då när vi satt där på fyllebryggan, käkade räkor och dinglade med fötterna.

Jag är inte en särskilt stor vän av "det måste vi göra om!". Det blir sällan eller aldrig riktigt samma sak. "Gör igen", eller snarare "ge igen", är mer min grej.


Hjula till jobbet

Satt i solgasset och pratade med några cykelentusiaster på lunchen. De talade sig varma för att cykla till och från jobbet, så jag tänkte att det ska jag också börja göra. Det är nog en och en halv mil, men jag får väl ta tid på mig då.

Nu när jag har kommit in i svala kontorslandskapet igen, kommer realisten i mig fram. Min cykel har nämligen stått i cykelstället sedan sommaren 1995. Sist jag tittade efter hade sadeln vittrat bort och det enda som stack opp var två stora spiraler. Punka fram och bak och vad jag kunde se skulle det krävas en dunk olja för att få runt kedjan. Det är lag på att ha lyse va?

Måste nog köpa ny cykel för att ro det här projektet iland. Och hjälm. Fan vad stort det blev, helt plötsligt.


Jag väntar...

vänta1 dröja, ge sig till tåls, avvakta, bida, tveka; hålla sig kvar, stanna, köa; vänta barn vara gravid, vara på smällen 2 räkna med, tro, förvänta, emotse, se fram emot 3 vänta sig förvänta sig, hoppas på, förutse, bereda sig på


Väljer att vänta. Är jag feg eller försiktig? Förståndig eller martyr? Rovdjur eller dovdjur?

Smultronställe

Nu är båten klar att sjösätta. Jag har dragit kabel till GPSn och sprejmålat motorn, känner mig lite händig.

Det är något särskilt med dofterna på ett varv. Det luktar olja och hav - men på ett bra sätt. Mögliga dynor och tjära - också på ett bra sätt. Sedan tycker jag om hur mitt skinn luktar när solen ligger på. Det luktar sommarstart.

Har tagit årets första dopp idag. Det är varmare i vattnet än jag trodde. Jag vet inte hur många grader, men man kan vara kvar i vattnet utan att det dunkar inuti skelettet. Då är det badbart. Det är allra värst just innan man doppar magen tycker jag.

Helgens skörd - ett smultron och en fästing. De tar liksom ut varandra. 1-1.

RSS 2.0