Som på räls

Har lagt ut lite krokar. Skickade ett mejl till min gamle lärare och mentor från korsordskursen. I våras hade han ju ett gig på gång åt mig som skulle kunna bli min biljett ut från det här bygget. Men sedan har det varit tyst.

Igår skickade jag frågan till honom om hur mycket han tycker jag ska ta betalt för kryssen som jag har fått beställning på. Möjligen anar han att hans planer håller på att spåra ur, ska han få med mig på sitt eget tåg får han skynda sig.  Annars avreser jag med egen expressvagn och då får han dessvärre stå kvar och vinka på stationen.

Har ännu inget hört dock...

Varför all denna hänvisning till spårbunden trafik? Jo - igår berättade G-Å att han funderar på att skola om sig till lokförare! Bara sådär!? En pojkdröm som ännu inte är för sen att förverkliga. Jag säger bara;

"All aboard!"


Begravning i helgen

 Lasses aska har kommit och på lördag har vi begravning. Ska nog plantera någon av lökarna från Amsterdam hos honom. En liten lilja tror jag.

Kryssningsplaner

Tack vare att Blingbling för en tid sedan beställde ett kryss av mig, vågade jag tänka tanken att jag faktiskt kan utöka min flora av extraknäck. Tusen tack min sköna för att du satte igång mig!

Nu har jag sålt in idéen om kryss till en månadstidning och blivit ombedd att göra ett första. Sedan är det responsen som avgör om jag får göra fler.

Det fina i kråksången är att Tidningen erbjuder vinster som verkligen inte är vilka skitpriser som helst åt korsordslösaren. Det i sig kommer förmodligen att sporra fler inskickade svar än vanligt. Yihaa!

Undrar hur mycket man ska ta betalt för ett korsord? Tar man betalt per tecken som för ett kåseri, eller är det tiden det tar att bygga ett? Någon som vet?

Varma freden

Blir hämtad med båten vid Operan så att jag ska slippa spårvagn och färja. Färd över nattsvarta vatten. Kommer till nystädat hus, ost, kex och vin. En hel kasse med skojiga blomsterlökar inhandlade i Amsterdam. En varm famn att somna i.

G-Å är förlåten.


Kalla kriget

Alltså, jag är kanske lite väl kinkig nu, men jag måste få det här ur mig.

G-Å är skitbedrövlig på att höra av sig! Vi har levt särbo i snart tre år och varje helg reser jag 100 mil så att vi ska kunna träffas. Vi skickar sms och mejlar - ringer sällan för det är bland det värsta G-Å vet, att prata i telefon alltså.

90% av gångerna är det jag som skickar första sms:et eller mejlet i en dialog och även det sista. Vi har helt enkelt väldigt olika behov av kommunikation i veckorna. Han vet att jag kommer på fredagen och är helt nöjd och tillfreds när jag dyker upp.

Om och om igen har jag förklarat att jag blir jätteglad när han hör av sig. Att jag behöver det, för det tar på krafterna att resa, att inte komma ikapp i min egen lägenhet, att inte träffa mina vänner osv, men jag skulle aldrig avstå från en helg tillsammans, så det är inte det.

Förmodligen är det någon form av förståelse och bekräftelse jag saknar. Att vi liksom checkar av varandra, sådär som jag förmodar att man gör när man bor ihop. Men vi "checkar" bara på helgen och det räcker inte för mig. Jag vill veta vad han gör, vad han funderar på, vad han tycker om saker. Ja - bolla i största allmänhet.

Så nu har jag legat lågt sedan i tisdags. Inte ett mejl, inte ett sms. Jag ger mig fan på att han inte ens har märkt det. Och ikväll kommer han förmodligen stå där på bryggan, precis som vanligt och stråla av lycka när jag kommer.

G-Å visar på så många andra sätt att han respekterar och älskar mig, jag vet, men inte så som jag vill.

Fan vad irriterad jag är. Och kinkig.

Spätta med kaka

Ytterligare en avtackning på jobbet idag. H ska sluta och jag sitter här och hetsar upp mig. Inte av ilska utan av förväntan!

H är skåning och skåningar kan verkligen det här med kalas! Tiddelipom, tiddelipom - kan inte klockan vara 14.30 snart!

Uppdatering: Champagne och tårta!


Leva som man lär

Ligger och snooozar. Tänker att jag skall ligga blickstilla tills Monster14 kliver upp för att gå till skolan, för då vet jag att jag har ca 30 min på mig.

....snoozzzzz, zzzzz, znoxxlgäxzzzzzzzzz, zzzz.....

Upp med ett ryck, rusar in i Monsters rum UPP UPP UPP!

-Jag har studiedag! Och vad har vi lärt oss av detta mamma? Snoozar gör vi bara när vi inte har en tid att passa!

Okej, någonting i vuxenförberedelseprocessen har tydligen fastnat, men det kunde väl vara något som jag också har nytta av!

Ring ring

Ett telefonnummer från utlandet visar sig i displayen.

-Du ville snacka med P. Söderkvist!

Vem? Ville jag? Varför det?

-Nä nä - ha det!

?

Har jag just missat mitt livs viktigaste samtal? Eller var det någon som ringde fel? Det får jag aldrig veta.

Tips från coachen

Har bokat alla tågbiljetter som vi behöver för jul och nyår. Snacka logistik! En vuxen, +/- en och två ungar, +/- katter. Fram och tillbaka, fram och tillbaka.

Boka nu om du ska resa, vissa avgångar är redan fulla...

Hoppas nu bara att vintern blir mild så att vi kan ha båten i, för jag har tagit noll och inten hänsyn till om färjorna synkar med tågen! Oooops!

Ibland undrar jag om jag är cool och världsvan eller bara lite lätt korkad och aningslös. Nåja - resultatet är detsamma!

Muskelknippe

Vaknade av ett utdraget piiiiip. I hörnet av sovrummet satt en helt oskadd brun liten mus och skrek för full hals. Ganska kaxigt med tanke på att tre orientaliska katter satt och stirrade på en decimeters avstånd.

Jag höll fram en burk som den snällt hoppade ner i, jag lade locket på och gick ut i natten och släppte ut den. När jag kom in igen satt katterna fortfarande som i trans och stirrade in i hörnet.

Två mörka ögon

+13 mätte termometern. Jag badade, två dopp! Promenaden över ön, hem från bastun ledde mig förbi "tanten som har äpplen".

-Bry dig inte om hunden! Hon tycker inte om att bitas, bara att skälla!

Fick ta så mycket äpplen jag ville och det är så många som går åt till en paj.

Blev i bastun inbjuden till att sjunga på filmfestivalen och tackade ja till det. "Något dansbandigt" ska det vara.

Nu min fråga till dig. "Dansbandigt" - vilken låt tänker du på då? Gesterna, låtsasstockholmskan, krama-släppa-krama-mikrofonen-ticsen - allt det där är jag på banan med. Men vilka låtar ska jag köra?

Hunden bet mig för övrigt inte och skällde inte heller när jag väl kommit innanför grinden. Bara viftande svans och leende guldbruna ögon.


Gubbröra

Pappa fick en matlagningskurs i 75-årspresent. I fem veckor framåt ska han spendera tisdagarna på kurs. Han tyckte det var en bra present, men absolut gladast blev mamma!

Mysterium

I kylen i fikavrån står en stor tårta. Den har stått där sedan i tisdags. Ingen vågar ta av den för ingen vet om man får. Hur kan man glömma bort en stor tårta i kylen?

Hur slarvig får man bli?

Lätt och lagom

Har anmält mig till två kurser i höst. Sång - jazz, soul, pop och fortsättningskurs i korsordsbyggnad.

Jag önskar att det fanns fler lågbudgetkurser som bara gick över en helg. Lite prova-på-innan-du-bestämt-dig!

Nu tenderar jag istället att bara anmäla mig till sådant som jag redan har ett ganska gott hum om, eftersom jag inte har lust att lägga ett par tusingar på ett osäkert kort.

Tänk att få liksom en snabbkurs, bara "knäcka koden", i att spränga saker, klippa hår, spela harpa - kanske inte alla tre vid samma kurstillfälle, men ändå.


Back to basic

Livet går vidare. Har tryckt i mig två stycken Plopp!

Sitter och lyssnar på Vinyl107. Kan inte någon förbarma sig över dem och skicka över lite nya gamla plattor? Det är banne mig samma vax om och om igen!

Lite Burl Ives kanske? Ska banne mig hem och rota i gamla ölbacken. Tänk va - snacka om skrymmande skivförvaring. LP-skivor stående i ölbackar! Men håll med om att det funkade finfint!

Ledsen

 Lille snälle Lasse dog igår. Jag är så ledsen.

Fast jag vet att det ingår i paketet, att jag en dag måste mista dom, vänjer jag mig aldrig. Och tur är väl det.


Mobillvilja!

Den två dagar långa konferensen i Köpenhamn avslutades med ett grupparbete som skulle redovisas "så kreativt som möjligt"...

Det var inte min idé, men min grupp redovisade med hjälp av en av mig framförd brutal spontandans.

Jag fick nyss frågan av en som inte var med. Uttalandet som man i moderna mobiltelefontider räds allra mest.

- Jag nästan dog av skratt ! Har du sett filmen själv?



Oh Lordi

Monster14 har som du kanske förstått en alldeles egen klädstil. Tänk på vad ambulanspersonalen skulle möta om Marilyn Manson frontalkrockade med Lordi, då är du nära.

Igår föll jag till föga och klippte honom, vilket jag lovat om han lyckades få godkänt på NO-provet. Kände mig överlägset kaxig när jag lovade det, men ack vad jag bedrog mig.

Sagt och gjort - fram med hundtrimmern.

Sidbena, allt hår till vänster om benan är bortrakat, nacken likaså. Håret hänger över till höger, men underhåret är bortrakat. Det låter inte riktigt navlat - jag märker det när jag nu beskriver frisyren.

"Erkänn mamma, visst blev det snyggare än du hade tänkt dig?"

Och förargligt nog så blev det faktiskt det. Jag ska kanske inte kämpa så hårt för att motarbeta hans modeidéer i fortsättningen. Grabben har stil!

Knappast planlöst

Igår var jag på Aeroshow på Säve flygplats...

Spitfire, flygande tunnan, falmskärmshoppare, dubbeldäckare, segelflygplan, andra flygplan, fler flygplan, helikopter, ännu fler flygplan, alldeles för många flygplan och kycklinggryta med ris.

Min förutfattade fördom om publiken stämde  - män med polare, män med barnvagn, män med midjeväska, män i camouflage, män med plastkassar, män med strumpor i sandalerna, män som säkert har nackspärr idag.

1000-tals! Och alla var där för att titta på flygplan som flög fram och tillbaka, fram och tillbaka, fram och tillbaka, fram och tillbaka... jag kan fylla en hel sida av fram och tillbaka...

Hade jag trevligt? Bussresan hem visade sig inte helt otippat vara dagens stora behållning, den och militärhunden Tudde!

RSS 2.0