10, 9, 8 ...

Snart kommer gästerna från fastlandet. Bordet är dukat, havskatten ligger på grillen och årets nyårstema är glitter, lila och siames.

Gott slut allesammans. Vi ses på andra sidan!


Zzzz

 
Det är tydligen bara jag som ska äta paj i morgon, för inte får jag någon hjälp i köket heller!

Borde testat först

Just hemkommen från grannarna på andra sidan ön. Kom på att jag svänger ihop pajerna ikväll, så kan jag sova lite längre i morgon.

45 min i ugnen. Det är bara det att jag kan inte få in båda formarna samtidigt... Merde!

Dunk, dunk, dunk

Går bredbent genom vagnarna, som en låghalt ballerina med svampinfektion. Skjuter upp mellanväggen till vagn 5 - djurcupén.

  • 1 brun labrador
  • 2 svarta labradorer
  • 1 dvärgpudel
  • 1 ....luden hund
  • 1 pitbullterrier

Det luktar bortglömd trasa. Knäpptyst, förutom hallådärdunket av svansar mot golv när jag kryssar mig fram mellan tassar och uppsträckta blötnosar som snuddar mina fingrar.

Det är som att vandra med utsträckta händer på en sommarsnäll äng av högväxt smörboll, belägen på däcket av en krängande gammal fiskebåt med dunkande tennkulemotor.


Jodå...

Vi hör på nyheterna att någon har vunnit 110 miljoner kr... tanken är svindlande. Jag frågar G-Å vad han skulle göra om det drabbade/hände honom.

- Ringa till redaktionen och säga att jag inte kommer mer, sedan skulle jag sätta på en kopp kaffe. Jag skulle nog resa bort någonstans.

- Får inte jag följa med?

- Jo om du har råd.


Blöt svett och dårar

Jag är inte mycket för att gå i affärer. Inte mycket för att stå i affärer heller för den delen, vilket är fallet om man som jag gjort det stora misstaget att åka in till stan idag - vinterklädd!

Då dagens butiker alltsom oftast ligger placerade i inomhuskluster, tänker jag köpa mig en buss och bygga om densamma till ambulerande garderob. 

Håll med om att det skulle underlätta om du fick hänga av dig ytterkläderna innan du begår ditt lokala köpcenter.

På sommaren skulle jag utrusta bussen med AC och våningsängar. Där kunde de som bara följer med som sällskap och handväskpassare, lämnas in och bekvämt hämtas ut vid hemgång.

Personligen tycker jag idén är klockren!

Det lutar åt fisk

Slut på potatis! En snabbis till affären.

  

Det är i alla fall inte svårt att hitta parkeringsplats så här års. Gästhamnen är nämligen tämligen tom.

Annandag

Monster14 och Nästanton12 har just tagit båten till stan. G-Å jobbar och tror att jag också gör det...

Solen är på väg ner, lax, spenat och pasta på gång. En typiskt annan dag.

Julottan du vet, vi vandrade iväg i iskall juldagsmorgon precis som solen gick upp. Sången gick perfekt och G-Å fick mersmak.

Jag blir lite avundsjuk på folk som hittar en ny hobby i vuxen ålder. Själv hittar jag mest nya laster att ägna mig åt.

Kanske också något värt att avundas, när jag tänker efter.

Nattramlare



Hela natten är hon uppe och studsar, tjurrusar och använder mig som trampolin. Nu, när det är dags för oss andra att vara vakna, orkar hon knappt hålla ögonen öppna. Hämnden är ljuv fröken löken!


pinsamt...

Det börjar ju bra. Ester skulle storstilat jaga grannen från tomten, tog ett vildvittrahopp ut från altanen och landade i en balja full av vatten. Dopp i grytan.



Nattföredan

Nu går jag och knyter mig. Tomten kommer ju inte förrän man sover... vågar inte riskera något.

Egentligen tycker jag bättre om ikväll än i morgon. Ikväll har jag hela julafton kvar. Tomten ligger för övrigt och snarkar några meter bort. Jag håller ett öga på honom...

Äh vad fan, vem vill vara ansvarig för att det dröjer. God jul och god natt.

Oupplyst

Ska ut och stjäla något att hänga pynt i. Det är betydligt lättare att orientera sig när det är snö på marken och fullmåne. Väldigt mycket svårare att vara hemlig när man hojtar runt i geggan med pannlampa.

Kan upplysa dig om att en fullvuxen människa som sitter och hukar är förvillande lik en enebuske. Det är tydligen fler än jag som halkar runt i dagföredagdiset.


Hej hej

Idag är nog den mest kontinentala dagen på året tror jag, förutom nyårsafton. Alla hälsar på varandra.

Till och med gubben i grävskopan vinkar glatt när jag snitslar förbi med dramaten. Eller hytter han där inne i hytten?

Tänk om man blir tvungen att amputera alla fingrar, då tror folk att man hytter med näven när man bara försöker vinka lite glatt.

Vad dålig stämning det skulle bli.


Que?

- ...också får ni öl, bara sådär!

Monster14 känner sig orättvist behandlad när han står och diskar efter middagen.

- Men ni kan ju ta saft om ni vill ha.

- Saft! Det är ju så barnsligt! Jag vill ju ha kakor ju!


Konstatera mera

Det roligaste ljudet idag är när katt spinner och gäspar samtidigt!

Försök sampla det om du kan!

... det var bara det.

Busted...2

Repeterar för andra och sista gången inför julottan. G-Å har gjort stora framsteg, en extra bas ska dock lånas in från grannön.

Vi sopraner får en genomkörare av överstämman. Eftersom jag inte längre sjunger med någon särskild regelbundenhet, tvingas jag fuska.

Det är nämligen för sångare som för idrottsmän. Tränar man inte, får man ta till stereoidéer. Huvudklang my ass - orkar inte jobba - tänker vara lite smart. Glider istället helt obemärkt över i operarösten när vi närmar oss toppnoterna.... Nöjer mig med att säga att det var dumt gjort.

De målade fönsterna höll, men tanten bredvid mig sitter förmodligen fortfarande på kyrktrappens nedersta steg, rufsig, förvirrad och skriker "VA?, VAD SÄGER DU?"

Solskenet bedrar

Min högra arm sover, nedtyngd av fem kg bengal. Mellan benen har jag två siameser. Försöker övertyga mig själv om att det är kärlek, men tvingas erkänna att de i första hand söker värmen från min laptop.

Det stormar idag. Hade tänkt gå till affären, men jag är rädd att jag blåser till havs med knäckformar och hyacinter om jag gör ett försök.

Stormen verkar  så snäll, för solen skiner. Lurigt.

Busted!

- Julklapparna från mormor borde nog stå kallt mamma.

- Varför tycker du det?

- Det kan vara choklad....eller något...

- Har du tjuvkikat?

- Nä - verkligen inte!!! Jag råkade kanske bara titta lite.

- I påsen som jag har gömt?

- Jaha - hade du gömt den...


...forts dysterlyxi

Jorå - nog är Monster14 dyslektiker allt.

Grabben kan inte läsa hela ord, han läser en bokstav i taget. Måste läsa på om det här.

Klämkäck

Mitt livs första mammografiundersökning.

Har hört alla möjliga horrorstorys om hur det kan gå till och hur det känns. Tack och lov är tydligen majoriteten av de som överlever själva undersökningen kvinnor. Schyssta odds trots allt. Men när jag sätter mig på bussen, har jag en bild i huvudet av ett medeltida tortyrredskap, fasansfyllda skrik och fuktig källare.

Tror du inte att Arn kliver på bussen! Han som spelar Arn alltså. Här börjar jag bli riktigt orolig. Känns som att SL har skickat ut en tidsmaskin och jag har helt aningslöst klivit på.

Men i ärlighetens namn, när undersökningen är över, kan jag konstatera att jag faktiskt blivit värre klämd på tunnelbanans gröna linje i rusningstrafik. Och så fick jag ju lite kroppskontakt! På en onsdag!

Ja jösses

Utanför affären sitter en lapp. Sjung på julottan! Vi övar ikväll.

Tja, hur avancerat kan det vara om dom bara planerat in ett enda repetitionstillfälle? Alltså - jag går dit.

Har dessutom G-Å med mig. Hans sångarbakgrund skiljer sig ju nu något från min. I nionde klass fick han beskedet att han inte kan sjunga. Därför gör han inte det. Men han har spelat klarinett i många år, så noter kan han läsa. Inför repetitionen har han också framfört "Gubben Noa" för mig - mer eller mindre den enda religiösa sång vi kan - och jag tycker att det låter helt ok.

Sagt och gjort, vi travar upp för kyrkbacken och ser fram emot lite traditionell julsång. Jo tjena!

Vi snackar kyrkomusik, fyrstämmigt!

Efter kvällens övning, beslutat kören att utöka antalet repetitionstillfällen. Vi ska ses på söndag igen. G-Å är välkommen en timme tidigare än vi andra.

G-Å är inte den som backar ur, men han ploppar novalucol som vore det non-stop och orden "Åh Herre Gud" blandat med "Amen vad Fan" tycks blivit hans mantran.

Jag beundrar honom så stort.


Tippetapp!



Nu drar jag till ön.

Ål in

Det har varit lite av ett mysterium för mig. Det är inte på samma ställe, men nog fan dyker den upp någonstans under min färd till jobbet. Detta har pågått under flera år. Jag är förföljd av fiskbilen.

Idag trillade dock pengen ner. Fiskbilen levererar tydligen varje morgon till personalmatsalen på min egen arbetsplats. Idag kom jag nämligen ikapp honom först inne vid lastkajen...

Lite lättad, men samtidigt lite sorg och saknad. Fiskbilsmysteriet tillförde ju ändå lite dramatik och spänning i tillvaron.

Nu slår det mig - föraren av fiskbilen känner kanske likadant! Tänk om han under alla dessa år har känt sig förföljd av en liten lila Hyundai!

Ibland är det svårt att veta om man är god eller gangster.

Ridå

Succé såklart!

Alla åtta i publiken var nöjda. Närå - några fler var det som kom och tittade, men när publiken består av enbart släkt och vänner, ska man nog ta reaktionerna med en liten nypa salt.

Det roliga är att teatern funderar på att starta upp en teatergrupp för vuxna - och det kan vi i alla fall ta cred för.

Bakom ljuset

Första och sista gången. Ikväll ska vi alltså framföra vår pjäs.

Två tjejer från en dramapedagogutbildning har alltså som slutarbete bestämt sig för att sätta upp en halvimproviserad pjäs med aktörer vars gemensamma nämnare är att de är föräldrar till barn som spelar teater.

Jag har legat lågt med min teaterbakgrund och nu visar det sig att det är jag inte alls ensam om. Vi är inte riktigt de amatörer som tjejerna tror.

Men vi föräldrar håller masken. Ikväll kommer tjejernas handledare för att titta och utvärdera.

Pedagogkandidaterna är lyckligt ovetande om våra tidigare scenerfarenheter och tuppigt stolta över hur långt vi kommit i deras vård... och vi föräldrar mörkar på.

Julklappar

Ungarnas skolfoton - som jag inte vill ha - måste betalas. Det hjälps inte ett dugg att jag inte vill ha dem eller att jag erbjuder mig att skicka tillbaka dem... nix pix - för sent och 1000 loppor fattigare.

God Jul ungar! Så här såg ni ut i augusti. Och här är en bild till och en till och här är en ännu större! Festligt va!

Dylseksi

Är hos logopeden med Monster14. Utreder om han har någon form av dysleksi eller om han helt enkelt lider av samma åkomma som jag - Latmaskus Extremus. (i ärlighetens namn, njuter jag mer än lider)

Givetvis sitter jag och inuti mitt huvud löser uppgifterna han utsetts för. Konstaterar att han lyckas bättre än jag på flera ställen.

Tävlingsmänniskan i mig blir irriterad, men mamman som bor här inne, blir glöggande glad.


Spett vs Spätt

Köpte med mig en hem från Skåne. Jag älskar spettekaka! Flera av mina kollegor som smakade den, tyckte dock att den smakade fisk... Det värsta är, att bara för det så tycker jag mig också ana en avlägsen dust av kolja.

Aldrig får man vara riktigt nöjd.

Vad ska jag älska nu då? Fisk? Spättkaka!


Uti hundrade år

Så har vi varit och uppvaktat mormor på 100-årsdagen.

Undrade om det inte är dags att anmäla sig till att få tillgång till Färdtjänst. Givetvis är hon anti allt som skulle antyda att hon inte klarar sig själv. Hon hävdar t ex att Färdtjänst måste beställas långt i förväg och att dom ändå inte skulle skjutsa henne dit hon vill. Och om hon nu får skjuts, hur kan hon då vara säker på att dom hämtar henne när dom har lovat?

G-Å försöker övertyga och drar exempel från Göteborg. Det enda fallet han känner till, där Färdtjänst vägrat följa med ända in i lokalen, var när en man ville ha hjälp till en strippklubb och Färdtjänst drog en gräns. De följde bara mannen till dörren, inte ända in i lokalen.

- Där ser ni! Det var ju det jag sade - då har jag ju ingen nytta av Färdtjänst!

Varför fråga?

Kommer hem från IKEA, hungrig, varm och trött. Möts av skor, väskor och jackor på hallgolvet. Dammsugaren står lite käckt övertäckt underst i högen - oanvänd - och från vardagsrummet hör jag ljudet från tv.n.

Givetvis ställer jag mig frågande till hur dom har tid att titta på film, när dom lovat städa!

-Vi är tonåringar mamma. Vi är impulsstyrda och får finnar - det är det vi gör!

Radiojul



Känner att jag måste tipsa om att Sveriges Radio sänder julmusik utan avbrott. 

Välj mellan "Bjällerklang" och "Klassisk jul".


Gyllene tider

100 kr grammet!

Så mycket får man för 18k guld. Vigselringarna, en annan trasig ring och ett udda örhänge - tada!

Sitter här och förbannar att jag lever i en tid då tänderna lagats med plast eller amalgam. Tänk dig - i en annan tid hade jag haft råd med vinterdäck.... och slurpat välling...

Strut i rutan

Det finns definitivt en fördel med att det är mörkt när jag åker hemifrån och lika mörkt när jag kommer hem.

Ställde upp de röda julkonerna med belysning i fönsterkarmarna, utan att vare sig putsa eller damma först. Ljuset sprider sig lite skirt i dammet och skapar som en mystisk dimma kring strutarna!

Riktigt mysigt faktiskt.

Dansa i neon

Satte upp ljusslingor.

Personligen tycker jag bäst om de där med små snälla lampor. De där som mer glittrar och glimmar och om de hade ett läte skulle det förmodigen vara "zing-ting, zingeliting".

G-Å däremot ... Det ska vara  "SKADUSCH, KA-PORSCH, TJAFLÄSCH!

På framsidan har vi därför en nyponbuske med små, små vita lampor, en vildkaprifol med små, små - något kallare - vita lampor.

På baksidan har vi TJACKASMACK! - Ett plommonträd som ser ut som ett versalt u när mörkret faller.

Den inköpta raggarslangen räckte nämligen inte till mer. Men G-Å har lovat mig ett fullständigt spektakulärt träd till nästa gång jag kommer.

Om jag inte kommer till Vegas, kommer tydligen Vegas till mig. Det är kärlek... tror jag...

RSS 2.0