Vecka 29

Mötte hantverkaren som målar balkongräcken och fönster i huset där jag bor. Han kommer till mig på tisdag, så på sätt och vis stämmer det ju att "arbetet påbörjas v 19..."

Tio veckor försenad och du anar nog hur mycket mer jobb respektive lägenhets fönster har inneburit, mot vad som var beräknat.

Ruttet trä, murket trä, spräckta rutor, igenspikade fönster, överkittade och övermålade gamla lappningar och lagningar. Kort sagt - framför mig har jag en blek och av tids- och sömnbrist och färg, märkt man i 30-årsåldern.

Helvetesuppdraget har han tydligen fått tack vare att han givit fast pris. Med en glimt i ögat av hopp och lättnad är han nu i alla fall snart klar. Bara min port kvar, sex stycken trerummare, sedan ska han ha djupt efterlängtad semester!

Jag upplyser honom om att det är sex stycken femrummare i porten. Tre av oss har burspråk på gaveln. I bara min lägenhet finns det åtminstone två fönster som är helt ruttna, tre som inte går att öppna och burspråket har inte målats på minst 15 år. Dessutom har jag fyra katter som han absolut inte får släppa ut när han öppnar fönsterna. 

Minst ett par veckors jobb ska han nog räkna med, bara i min port, innan han kan ta sin semester, säger jag försiktigt. Tolv veckors försening alltså - på för länge, länge sedan passerat fast pris!

Med uppspärrade och av pupill fullständigt fyllda ögon, viskar han  -Jag är rädd för katter...

Jag berättade inte om kattanten som bor snett under, eller om katten från Djyrkyrkogården som bor ovanpå. Han upptäcker det inom sinom tid, typ v 52.

Kommentarer
Postat av: Magnus

Vilket öde! Fast pris lönar sig verkligen i längden...

2008-07-10 @ 11:35:05
URL: http://papamac.blogg.se/
Postat av: L80

Magnus: Det skulle jag ju sagt till honom! Finns det något mer kluvet sätt att starta morgonen på än att få en hantverkare att gråta?

2008-07-10 @ 15:32:11
Postat av: Gunnel

Stackars man!



Filmen: Jag tror nog att du har behållning av filmen ändå. Men så klart inte lika mycket som de(vi) som följt serien eftersom filmen innehåller en del referenser till dit, och en serie-slav känner karaktärerna sedan innan. Men absolut tror jag man kan tycka om den ändå, för den är rolig och härlig på egna ben också, och det är bra underhållning.

2008-07-10 @ 15:37:45
URL: http://humraliv.blogg.se/
Postat av: Blingbling

Oh herregud. Jag finner inte ord. Stackars Hoffa.

2008-07-11 @ 23:46:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0